April april

April är tydligen Kundlojalitetsmånaden (kom jag fram till av en ren slump efter lite googling). Vad innebär det då? Är det som Kanelbullens dag fast för kundklubbar? Det låter lite som ett aprilskämt, men efter ytterligare lite googling verkar tanken vara att man under april månad ska tänker efter lite extra på hur man arbetar med kundlojalitet.

Har man någon policy, finns det rutiner och system på plats? Det kanske kan röra sig om att man funderar på om alla på företaget delar samma syn (t.ex. får inhoppande extrapersonal information om ens inställning till just lojalitet?).

Man ska alltså lyfta frågan i företaget under en tillräckligt lång period som förhoppningsvis medför att man uppnår skillnad. Antingen att man utvärderar och förfinar det arbete man redan gör, eller att man rent utav börjar ta tag i frågan om kundlojalitet på ett strukturerat sätt för allra första gången.

Vart börjar man?

Det låter kanske enklare än vad det är. Jag menar, vart börjar man? En start kanske kan vara att svara på frågan, hur arbetar ni idag för att få mer lojala kunder?

”Vi sätter kunden i fokus. Vi gör vårt yttersta för att förmedla vår expertis till kunden. Kunden har alltid rätt”. Svaren kan vara många, men när man bryter ner dem så handlar de ofta om själva servicen när kunden redan är i butiken.

Frågan om kundlojalitet sträcker sig längre än så. Bra service är något självklart. Det ska bara vara på plats annars finns ingen poäng att besöka butiken igen. Fantastisk service kan vara en del av att bygga Lojalitet. För till sist är det just lojaliteten som gör att dina kunder att komma tillbaka till butiken. Men det behövs mer.

Bli mer digital

Många bra digitala kanaler finns att tillgå idag. Nyhetsbrev är kanske det vanligaste. Problemet med nyhetsbrev är – förutom den låga öppningsgraden – att de är statiska och opersonliga. De öppnar sällan upp för en dialog med kunderna. Kan någon säga ärligt att de kommunicerar effektivt med sina kunder via nyhetsbrev? Jag skulle gå så långt att hävda att få ens informerar kunderna effektivt med nyhetsbrev.

Sedan har vi sociala medier. Här har man en bättre möjlighet att skapa dialog med sina kunder – och faktiskt hitta nya kunder. Många glömmer dock att sociala medier kräver mycket arbete. Visst, man kan skapa en ”business” på Facebook och få folk att gilla ens sida. Men för att skapa engagemang krävs tid och arbete. Arbetstid kanske rent utav. Ett sätt kan vara att betala en anställd ett par timmar extra i veckan för att sköta sociala medier om man själv inte hinner hantera det. Oavsett vilket sätt man väljer att hantera det på så är sociala medier viktigt idag.

Ta det ett steg längre – få en egen mobil kundklubb

Sedan kan man ha ett fullfjädrat kundlojalitetssystem. Ett eget klubbkort – fast på mobilen. Det är faktiskt 2018 gott folk. Fördelarna med en mobil kundklubb är många. Bonuspoäng är ett exempel. Man kan säga mycket om poäng inom lojalitetsprogram, men det går inte att blunda för att det på många plan är otroligt effektivt.

En kund som ska köpa en produkt väljer hellre den butik man får poäng vid köpet än den utan. Allt annat lika. Och det finns möjlighet att sticka ut. Ca 75 % av vuxna svenskar har ett klubbkort, men långt ifrån alla företag erbjuder ett.

Riktade kampanjer är en annan fördel. Segmentering handlar om att man väljer ut olika grupper baserat på olika parametrar, som till exempel kön, adress, eller vilka typer av produkter de handlat. Detta gör det enklare att skicka relevanta erbjudanden till dem. Förutom att du har större chans att sälja så visar du som butik att du har koll på vad dina kunder gillar.

Du kan även ingå en dialog med dina kunder kring vad de faktiskt gillar. Det bygger lojalitet. Att skicka personliga meddelanden om nyheter eller happenings i butiken kan vara väldigt uppskattat. Allt behöver inte handla om rabatter.

Allt detta blir även ännu mer kraftfullt när delning via sociala medier möjliggörs och uppmuntras. På så sätt kan man även få helt nya kunder tack vare sin digitala kundklubb.

Ni kan ju gissa vart man hittar en tjänst som jag beskriver ovan? För endast 799 SEK per månad.

Låt april bli starten för mer fokus på kundlojalitet

Nu är detta inlägg slut och jag hoppas att det bidrar till att ni funderar på hur ni arbetar med kundlojalitet idag. Finns det något mer ni kan göra? Vill ni prova på att ha en egen mobil kundklubb så kan ni alltid testa vår tjänst gratis i 14 dagar. Ni är igång på på 3 min.

Och vips- så har vi bidragit till att stärka ”kundlojalitetsmånaden April”.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *