Vi på Karming strävar hela tiden efter att ge enskilda företagen samma förutsättningar som de stora kedjorna.
En stor kedja samlar ofta hundratals säljare på årliga kick-offer där man delar erfarenheter och kunskap för att förbättra sina försäljningsverktyg och spetsa till servicen till kunderna. Därför skapade vi tävlingen Sharing is Karming.
Tävlingens kriterier var därför utformad så att endast råd som är genomförbara i enskilda företag kan vinna.
Det följer vår företagsfilosofi. Alla som deltar och bidrar med kunskap får tillgång till allas bidrag.
Vi gratulerar vinnaren Viggo Temai Waldenström med juryns motivering: ”Det vinnande tipset beskriver rakt och tydligt det grundläggande i själva försäljningen, samtidigt som det utstrålar en hög energi och ger en antydan till säljarens personlighet. ”
Nedan följer ett smakprov på några av de fantastiska tips vi fått.
FÖR ATT TA DEL AV SAMTLIGA TIPS MÅSTE DU DELTAGIT I TÄVLINGEN.
ANMÄL DIG NEDAN FÖR ATT VARA MED I NÄSTA TÄVLING.
För att delta i tävlingen: dela med dig av ditt bästa säljtips -och servicetips. När tävlingen avslutas sammanställer vi alla tips, anonymiserar och mailar ut till alla som deltagit i tävlingen.
Priset är en halv dags privat säljcoachning med Maciej Strama från Företagare.se, samt ett årsabonnemang på Smart Kundklubb värde 10 000 kr.
Nästa tävling startar i början av Januari. Vinnaren utses av en jury bestående av Karminganställda och externa konsulter. Vinnaren meddelas direkt. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Kriterier:
Det vinnande tipset ska kunna utföras utan större budget och oavsett butikens storlek. Tipset ska bidra direkt till ökad försäljning eller indirekt via t.ex. stärkt kundrelation genom service eller relationsbyggande.
Några av alla våra fantastiska bidrag. Tack alla som deltagit.
-Mitt tips är att fråga vad kunden använder för produkt idag och vad kunden saknar, men också tycker är det bästa med denna.
På så sätt får jag som säljare fantastisk möjlighet att hitta den bästa produkten för kunden, som kunden så också direkt kan ta till sig och föreställa sig, och indirekt faktiskt uppleva alla fördelar med genom att relatera till de verkliga upplevelserna från den tidigare produkten.-Uppmärksamma kunden när denne kommer in i butiken. Det kan vara genom något så litet som ett leende eller ett ”Hej, välkommen in!”. Målet är att kunden ska känna sig sedd & uppskattad.
-Var inte för ”på” med en gång utan låt kunden titta runt lite och fråga sen om du kan hjälpa till.
-Lyssna på kunden och ställ frågor för att kunna möta kundens förväntningar.
Till exempel om kunden är ute efter ett par örhängen fråga vad de är tänkta att användas till (det kan självklart variera rätt mycket) modeller och färger kan anpassas efter tillfället kunden tänkt använda dom.
-Merförsäljning!
Lyckas man sälja in ett par örhängen till kunden kan man passa på att visa ett halsband eller armband som passar ihop med hängena. Välj att merförsälja en produkt som är relaterad till det kunden valt och har pratat om.
-Behandla inte kunden som ett säljobjekt där du enbart tänker ”SÄLJ SÄLJ SÄLJ” utan behandla kunden som att det vore din kompis, mormor eller pappa.
Då blir samtalet mer avslappnat och säljet sköter sig självt.