Hur fungerar det?
Vad är Smart Kundklubb?
Detta är din egna mobila kundklubb där du kan registrera in dina kunder och fortsätta bygga på relationen även efter att de lämnat butiken.
I tjänsten kan du:
- Designa kundklubben helt själv genom att ladda upp din logotyp, ta en bild av din skylt, eller vad du vill ska representera just din butik. Skriv in kontaktuppgifter och öppettider.
- Skapa kampanjer Ladda upp en bild, beskär, lägg på text, flytta, välj färg, typsnitt – allt är möjligt direkt i mobilen! Vill du istället ha färdiga alternativ kan du välja bland över 50 färdiga mallar.
- Skicka kampanjer direkt till mobilen. Segmentera baserat på tidigare köp, adress, kön o.s.v. eller få färdigprogrammerade kampanj- och marknadsföringsförslag.
- Vara Social – Låt dina kunders vänner upptäcka dig! Dina kunder har säkert vänner som skulle vilja handla hos dig. Koppla kampanjerna till sociala medier.
- Känna dig säker – GDPR-förberedd & villkor. Tjänsten är anpassad efter dataskyddsförordningen, GDPR och innehåller färdiga förslag på villkor.
Hur skapar jag ett välkomsterbjudande?
Gå till Välkomsterbjudande och tryck Aktivera. Först namnger du erbjudandet –därefter kan du välja en färdig mall som du tycker passar ditt välkomsterbjudande genom att trycka på välj färdig mall. Har du istället en produktbild som du vill lägga text på eller en färdig banner – välj ladda upp ladda upp banner.
Den mall eller bild som du valt visas nu i ett beskärningsläge. Här kan du välja att beskära mallen/ bilden för att endast visa en del av den. När du är nöjd trycker du på acceptera.
Tips: Har du redan en färdig banner så hoppar du över dessa kommande steg och går direkt till spara banner.
Nu är det dags att lägga på den text som du vill ska synas på bannern. Tryck på lägg till text och skriv ditt budskap. Du ser nu att texten visas på din banner. Du kan enkelt dra texten dit du vill för att få rätt placering.
Genom att trycka på färgrutan till vänster öppnar du färgpaletten och kan välja textfärg fritt. Genom att trycka på knappen med ”A-symbolen” öppnas verktygen för text där du kan anpassa din storlek och typsnitt.
Tips: Tänk på att ord som ”gratis” ska användas med försiktighet. Gratis är alltid gratis och kräver ingen motprestation. Använd istället ord som ”utan extra kostnad”.
Lägg till ytterligare text genom att trycka på lägg till text-knappen igen. När du är klar trycker du på spara banner.
Nu kan du beskriva ditt välkomsterbjudande. Denna text visas när någon har klickat på din banner. Beskrivning kan vara allt från en säljande text till allmän beskrivning som datum för events o.s.v.
Tips: I Bloggen på vår hemsida finns förslag på texter till välkomsterbjudanden.
Om du klickar i Engångserbjudande så gäller Välkomsterbjudandet endast en gång. Efter registrerat köp försvinner den från kundvyn.
Sedan bestämmer du start och slutdatum för din visning i mobilen. Det är denna tid som kampanjen visas för dina kunder. Efter sista datumet försvinner den från kundvyn. Om ditt Välkomsterbjudandes giltighetstid avviker från tiden då bannern visas i kundens mobil (t.ex. en kampanj om ett framtida kundevent som infaller ett visst datum) kan du skriva ev giltighetsdatum i kampanjbeskrivningen.
Efter att du granskat den genom att trycka på granska är du klar till att spara och publicera din kampanj. När du tryckt på ”publicera” visas den för alla dina medlemmar i kundvyn.
Men för att kampanjen verkligen ska ge effekt bör du även se till att den plingar till i dina kunders mobiltelefoner! Detta gör du under utskick.
Tips: Vill du att våra grafiker på Karming tar fram specialanpassade banners till ditt företag – kontakta oss genom support@karming.se.
Hur skapar man en kampanj?
Du kan välja att ladda upp en färdig banner eller enkelt skapa en helt egen med hjälp av våra färdiga mallar eller egna bilder. Du kan ladda upp färdiga banners i format 630×800 & filtyper PNG, Jpeg. Har du andra format kan du enkelt beskära den i tjänsten.
Så, då skapar vi en banner!
Gå till Kampanj och välj skapa ny. Först döper du kampanjen –därefter kan du välja en färdig mall som du tycker passar din kampanj genom att trycka på välj färdig mall. Har du istället en produktbild som du vill lägga text på eller en färdig banner – välj ladda upp ladda upp banner.
Den mall eller bild som du valt visas nu i ett beskärningsläge. Här kan du välja att beskära mallen/ bilden för att endast visa en del av den. När du är nöjd trycker du på acceptera.
Tips: Har du redan en färdig banner så hoppar du över dessa kommande steg och går direkt till spara banner.
Nu är det dags att lägga på den text som du vill ska synas på bannern. Tryck på lägg till text och skriv ditt budskap. Du ser nu att texten visas på din banner. Du kan enkelt dra texten dit du vill för att få rätt placering.
Genom att trycka på färgrutan till vänster öppnar du färgpaletten och kan välja textfärg fritt. Genom att trycka på knappen med ”A-symbolen” öppnas verktygen för text där du kan anpassa din storlek och typsnitt.
Tips: Tänk på att ord som ”gratis” ska användas med försiktighet. Gratis är alltid gratis och kräver ingen motprestation. Använd istället ord som ”utan extra kostnad”.
Lägg till ytterligare text genom att trycka på lägg till text-knappen igen. När du är klar trycker du på spara banner.
Nu kan du beskriva din kampanj. Denna text visas när någon har klickat på din banner. Beskrivning kan vara allt från en säljande text till allmän beskrivning som datum för events o.s.v.
Tips: I Min Inspiration i högermenyn finns mängder av förslag på kampanjtexter.
Om du klickar i Engångserbjudande så gäller kampanjen endast en gång. Efter registrerat köp försvinner den från kundvyn.
Sedan bestämmer du start och slutdatum för din kampanjvisning. Det är denna tid som kampanjen visas för dina kunder. Efter sista datumet försvinner den från kundvyn. Om din kampanjs giltighetstid avviker från tiden då bannern visas i kundens mobil (t.ex. en kampanj om ett framtida kundevent som infaller ett visst datum) kan du skriva ev giltighetsdatum i kampanjbeskrivningen.
Efter att du granskat den genom att trycka på granska är du klar till att spara och publicera din kampanj. När du tryckt på ”publicera” visas den för alla dina medlemmar i kundvyn.
Men för att kampanjen verkligen ska ge effekt bör du även se till att den plingar till i dina kunders mobiltelefoner! Detta gör du under utskick.
Tips: Vill du att våra grafiker på Karming tar fram specialanpassade banners till ditt företag – kontakta oss direkt på support@karming.se.
Vilka filtyper accepteras som banners?
Filtyperna som accepteras är PNG & Jpeg och formatet är min 540 px bred. Du kan även välja bland färdiga mallar som du enkelt anpassar till ditt budskap.
Vilka format har banners?
Formatet är min 540 px bred och filtyperna som accepteras är PNG & Jpeg. Du kan även välja bland färdiga mallar som du enkelt anpassar till ditt budskap. Har du redan färdiga banners kan du enkelt beskära dem i tjänsten.
Vad ska man sätta för värde eller rabatt på sina välkomsterbjudanden?
Det avgör du helt själv baserat på vad som är motiverande och värdefullt för dina kunder. Det behöver inte vara rabatt och produkter. Det kan vara guider, tips, inspiration. Besök gärna Min Marknadsavdelning i högermenyn för att få tips och olika exempel.
När det kommer till rabattsatser så är detta några vanligt använda nivåer:
Vissa butiker har 5% värdecheck till medlemma. När en kund handlat för 1000 kr så får de 50 kr att handla för i butiken.
Andra erbjuder gåvor, t ex när man handlat för ett visst belopp så får man en produkt utan extra kostnad.
Enklast är att pröva sig fram.
Kommer någon konkurrent att kunna se min data?
Nej.
Det vi på Karming kan göra är att anonymisera data (d.v.s. vi tar bort alla namn och liknande uppgifter) och skapar statistik kan hjälpa dig att fatta värdefulla beslut. I den statistiken kommer du aldrig att se någon annat enskilt företags uppgifter – och dina uppgifter kommer heller aldrig att visas.
Måste jag lagra den data som finns i tjänsten själv?
Nej. Du äger data och vi lagrar den åt dig. På så sätt kan du komma igång direkt.
Måste jag skriva egna villkor?
Vi har förberett förslag på dynamiska villkor i tjänsten som du kan välja att använda dig utav. På så sätt kan du komma igång direkt.
Hur kan jag skicka kampanjer via SMS till mina kunder?
Det första du behöver göra är att aktivera SMS- funktionen i tjänsten. Det är en av stegen i startguiden som hjälper dig komma igång. Sedan skapar du kampanj (läs här om hur du gör det) och väljer ”SMS” under utskick.
Hur upprättar jag min kundklubb?
Att upprätta sitt säljställe (d.v.s. sin butik om man inte är kedja) är superenkelt.
Kolla in videoguiden.
GDPR &Villkor
Får jag samla in personuppgifter?
Ja, man får samla in personuppgifter, men det är viktigt att man har koll på vilka uppgifter man samlar in, i vilket syfte man samlar in dem och hur de hanteras. För att förenkla detta har vi skapat ett datasyddcenter inuti tjänsten där du som kund får tillgång till information och verktyg.
Vem äger kundregistret?
Du äger själv de personuppgifter du samlar in.
Vad räknas som Personuppgifter?
Som Personuppgifter räknas all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Det kan, förutom namn och personnummer, vara e-post, telefonnummer, men även bilder och elektroniska identiteter.
Vad är GDPR och hur påverkar detta?
GDPR är en ny EU reglering krig dataskydd. Vi på Karming har anpassat och förberett juridik som gör att du ska kunna komma igång direkt med att erbjuda dina kunder Tjänsten.
Vad innebär det att jag är Personuppgiftsansvarig?
Du är redan idag ansvarig för de personuppgifter du har i din verksamhet. Till personuppgifter räknas bl. a. namn och personnummer, e-post, telefonnummer, men även bilder och elektroniska identiteter.
I anknytning till vår tjänst innebär det att du äger och ansvarar för dina Personuppgifter medan vi på Karming agerar som ditt Personuppgiftsbiträde och hanterar och lagrar uppgifterna åt dig.
Varför finns det ingen ruta kunden ska klicka i för att samtycka till Personuppgiftspolicyn?
Personuppgifter kan samlas in med olika rättslig grund beroende på olika situationer.
Ibland måste man få ett samtycke av den person vars uppgifter man samlar in för att spara uppgifterna. Då finns det oftast en ruta eller liknande i anslutning till Personuppgiftspolicyn som måste klickas i för att bekräfta att man samtycker till den specificerade behandlingen av sina personuppgifter.
I andra fall behandlas personuppgifter för att en t.ex. tjänst eller i detta fall ett medlemskap i en kundklubb ska kunna fungera som det är ämnat, och då den registrerades (medlemmens) intresse av skydd för sina personuppgifter inte väger tyngre än syftet/intresset med behandlingen kallas detta ”berättigat intresse”.
Det kan också vara frågan om att personuppgifter måste behandlas för att uppfylla andra lagkrav, t.ex. inom bank och betalningar.
Denna tjänst är anpassad utifrån att berättigat intresse används som grund för att personuppgifterna samlas in och behandlas, d.v.s. för att er kund (frivilligt) ska kunna vara medlem i er mobila kundklubb, och ni därmed kunna erbjuda kunden medlemsförmåner som exempelvis personliga erbjudanden och belöningar, måste personuppgifterna samlas in och behandlas, samt att detta syfte väger tyngre än kundens intresse av skydd för sina personuppgifter.
Måste jag lagra den data som finns i tjänsten själv?
Nej. Du äger data och vi lagrar den åt dig. På så sätt kan du komma igång direkt.
Priser
Vad kostar tjänsten?
Smart Kundklubbstjänsten kostar 799 SEK per månad – då ingår upp till 1 000 medlemmar.
Det är ingen bindningstid – och alltid 14 dagar gratis prova -på.
Får du fler medlemmar utökas licensen med 100 medlemmar i taget. De första medlemmarna utökas till en kostnad på 40 öre per månad och medlem, sedan blir det billigare och billigare ju fler medlemmar du har.
Läs mer om priser i prislistan under Villkor & Priser.
Vad kostar SMS?
Att aktivera SMS -funktionen kostar 29 kr per månad och varje skickat SMS kostar 1 kr /st inom Sverige. Du laddar SMS krediter med minimum 100 st SMS åt gången. Vi rekommenderar dig att klicka i ”automatisk påfyllnad av SMS”. Dina SMS krediter fylls då på automatiskt så att alla de kunder du valt ska omfattas av kampanjen får budskapet. Ingen lojal kund blir då utelämnad av misstag.
Hur betalar jag SMS?
SMS betalas enkelt genom att du ansluter ditt betalkort när du laddar dina SMS krediter.
Om du inte har ett betalkort anslutet till ditt företag kan du även förskottsbetala SMS krediter genom faktura. Kontakta oss i sådant fall på support@karming.se
Jag upplever att jag betalat för fler SMS än vad jag laddat för, vad kan vara anledningen till det?
Det kan vara tjänsten ”automatisk påfyllnad av SMS” som är anledningen. Om du har aktiverat tjänsten ”automatisk påfyllnad av SMS” så undviker du att dina kampanjutskick påverkas av att du har för få SMS krediter. Dina SMS krediter fylls då på automatiskt så att alla de kunder du valt ska omfattas av kampanjen får budskapet. Ingen lojal kund blir då utelämnad av misstag.
Om du t.ex. ska skicka ut en kampanj till 100 st kunder, men endast har 70 st SMS krediter kvar så kan Karming fylla på med 30 SMS (som är minsta möjliga pott).