5 sätt att få folk att komma in i din butik

Ett av de viktigaste måtten när man driver en butik är hur många människor som kommer in i själva butiken. Ju fler som kommer in i butiken, desto fler tillfällen till kundkontakter och försäljning, och därmed större inkomster.

Det finns mycket som du själv kan göra för att öka antalet besökare i butiken. Här följer ett antal väl beprövade knep för att få fler människor att besöka din butik.

  1. En snygg och välvårdad fasad

En välvårdad fasad ökar butikens attraktivitet markant. Ingen vill gå in i en butik med smutsiga fönster och färg som flagnar, så se till att du sköter underhåll och städning.

Vissa saker, som att sopa rent på trottoaren framför butiken och att tvätta fönstren, bör göras dagligen. Andra saker behöver man kanske inte göra oftare än någon gång i kvartalet eller en gång om året. Har man väl målat om butiken behöver man knappast göra om det på några år.

Gå ut ur butiken. Ställ dig på gatan och betrakta den utifrån. Inspektera fönster, dörrar och ytterväggar, och se vad som behöver åtgärdas. Se till att någon sköter vissa saker (som fönsterputsning och trottoarsopning) varje dag.

  1. Lägg till något ”extra”

Nöj dig inte med det vanliga skyltfönstret, utan lägg till extra element utanför butiken. Till exempel en skylt som bjuder in förbipasserande med något roligt budskap. Eller varför inte en skylt som berättar om något speciellt inuti butiken?

Bortsett från att det är inbjudande kan det också få spridning på sociala medier. En del butiker sätter ut saker som kunder kan ha nytta av, till exempel kan en cykelbutik ha cykelställ utanför butiken, där kunder kan parkera sina cyklar medan de shoppar.

  1. Se till att personalen har saker att göra

Om du har ett stort skyltfönster som förbipasserande kan se in i butiken genom kan personalens beteende påverka shopparnas val. Personal som står och hänger och ser uttråkade ut kan få potentiella kunder att vända i dörren.

Förebygg sådana problem genom att påminna personalen om att det är viktigt hur de uppträder även när det inte är några kunder i butiken. De måste alltid se seriösa och välkomnande ut, så att potentiella kunder känner att det här är en butik som de skulle vilja gå in i.

  1. Investera i personalutbildning

På tal om personalen, så kan du ha den finaste butiken, de fiffigaste skyltarna och de bästa erbjudandena, men om personalen inte ger topp-service så funkar det ändå inte.

Man har bara en chans att ge ett gott första intryck och vinna en stamkund. Dåligt kundbemötande kan sabotera försäljningen, leda till negativ publicitet i sociala medier och förstöra ditt varumärke.

Här kommer några tips på att förbättra kundservicen:

Återkommande utbildning av personal. Om du redan har någon form av personalutbildning i kundbemötande, utvärdera den tillsammans med dina anställda. Om du inte har det, hyr in en erfaren expert för en utbildningsdag. Om det inte finns tid för utbildning, påminn personalen om hur lite det kostar att vara trevlig mot en kund och vilket positivt intryck det ger. Kom alltid ihåg att hälsa och tacka.

Förbered personalen på att det inte är alla kunder som är trevliga.  Det är personalen som står i frontlinjen, och ibland kommer de att råka ut för otrevligt bemötande från kunderna. Förvarna dem, och se till att alltid behandlar kunden artigt och respektfullt, även när kunden inte gjort sig förtjänt av det. Vi vet att kunden inte alltid har rätt, men oavsett så en kund ändå alltid en kund.

  1. Se till att du har aktiverat Google My Business

Trots att det borde vara självklart att synas på världens största sökmotor missa många butiker att aktivera sig på Google My Business! Lägg upp relevant information som du vill ska visas för besökarna.

Se till att du har angett din adress och senaste uppdaterade kontaktinformationen. Ladda upp bilder som ger rätt intryck av din verksamhet – på så vis kan du locka in rätt sorts kunder och ökar chansen till försäljning. Du kan även kommunicera med dina kunder genom att svara på deras feedback i portalen. Här kan du också skriva in dina ordinarie och avvikande öppettider – så att kunderna kan planera in sitt besök.

Hur kommer man igång med Google My Business? Först måste du genomgå en enklare process där du bekräftar för Google att du har rätt att företräda företaget. Du får ett brev med en aktiveringskod som du använder och följer därefter instruktionerna i brevet.

Har du fler tips på hur just ni driver trafik in till er butik? Dela dem gärna med oss!

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *