4 beprövade sätt att få folk att komma in i din butik 

Ett av de viktigaste måtten när man driver en butik är hur många människor som kommer in i själva butiken. Ju fler som kommer in i butiken, desto fler tillfällen till kundkontakter och försäljning, och därmed större inkomster.

Det finns mycket som du själv kan göra för att öka antalet besökare i butiken. Vi ska nu dela med oss av ett antal väl beprövade knep för att få fler människor att besöka din butik.

  1. En snygg och välvårdad fasad

En välvårdad fasad ökar butikens attraktivitet markant. Ingen vill gå in i en butik med smutsiga fönster och färg som flagnar, så se till att du sköter underhåll och städning.

Vissa saker, som att sopa rent på trottoaren framför butiken och att tvätta fönstren, bör göras dagligen. Andra saker behöver man kanske inte göra oftare än någon i kvartalet eller en gång om året. Har man väl målat om butiken behöver man knappast göra om det på några år.

Gå ut ur butiken. Ställ dig på gatan och betrakta den utifrån. Inspektera fönster, dörrar och ytterväggar, och se vad som behöver åtgärdas. Se till att någon sköter vissa saker (som fönsterputsning och trottoarsopning) varje dag. Kanske några av dina anställda turas om att göra detta, eller så anlitar du en firma.

  1. Lägg till något ”extra”

Nöj dig inte med det vanliga skyltfönstret, utan lägg till extra element utanför butiken. Till exempel en skylt som bjuder in förbipasserande med något roligt budskap. Eller varför inte en skylt som berättar om något speciellt inuti butiken?

Bortsett från att det är inbjudande kan det också få spridning på sociala medier. Här följer ett exempel:

En del butiker sätter ut saker som kunder kan ha nytta av, till exempel cykelbutiken som har cykelställ utanför butiken, där kunder kan parkera sina cyklar medan de shoppar. Jag har inte stött på det ofta måste jag säga. Här finns en möjlighet att sticka ut lite.

Har du idéer om något du kan ställa ut och som dina kunder skulle kunna ha nytta av? Testa och se vad som händer!

  1. Se till att personalen har saker att göra

Om du har ett stort skyltfönster som förbipasserande kan se in i butiken genom kan personalens beteende påverka shopparnas val. Personal som står och hänger och ser uttråkade ut kan få potentiella kunder att vända i dörren.

Förebygg sådana problem genom att påminna personalen om att det är viktigt hur de uppträder även när det inte är några kunder i butiken. De måste alltid se seriösa och välkomnande ut, så att potentiella kunder känner att det här är en butik som de skulle vilja gå in i.

  1. Tänkt till kring lojalitet

Att få in en besökare i din verksamhet  -oavsett om det är ett kafé, butik eller salong har det kostat dig en investering. Din adress, reklam och allt av ditt hjärta och själ du lägger ner har fått in besökaren. Nu gäller det att förvalta investeringen.  Då måste du ha ett system som kan fånga upp kunden – samla in personens kontaktuppgifter (på ett lagligt sätt!). Och sedan måste det systemet tillåta att kommunicera med kunden.

När en kunds förtroende har vunnits gäller det att hålla kvar och vårda det förtroendet. Idag innebär det bland annat att inspirera kunder utan att spamma. Känner sig kunden störd så riskerar man motsatt effekt – d.v.s. att man helt enkelt inte ser den kunden igen. Att veta vilken intervall man ska ha för sin kommunikation kan vara svårt. En regel är att endast skicka ut relevant information. Så länge mottagaren känner att denne får ett värde av utskicken kommer det inte uppfattas som störande.

Smart kundklubb från Karming gör att vem som helst kan registrera kunder, skapa kampanjer och skicka ut på relevanta faktorer som utnyttjade kampanjer, demografi etc. Rätt utnyttjat kan ett genomtänkt lojalitetsarbete vara ett kraftfullt verktyg till att skapa mer trafik till din verksamhet.

Har du några funderingar på hur man kan arbeta med lojalitet i din verksamhet? Tveka inte att kontakta oss.

3 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *