Så kan fysiska butiker använda sig av influenser-marknadsföring – 3 konkreta tips.

Så kan butiker kan arbeta med influencer -marknadsföring

Influencer Marketing är ett begrepp som handlar om att man samarbetar med vissa personer som är inflytelserika på din målgrupp. Musikstjärnor som t.ex. springer undan från Paparazzis med den senaste Prada-väskan når ut till modemedvetna läsare, eller kända bloggare som Blondinbella som når ut med skönhetsprodukter till en köpstark målgrupp.

Inom e-handel är det extremt populärt då man kan skapa ”affiliate länkar” som gör att dessa varumärken kan spåra beställningarna genomförda genom olika influensers sidor och på så sätt optimera och ersätta för marknadsföringen.

Influencer -marknadsföring inom fysisk handel

I butik är det svårare att få till samma spårningsflöde, men man kan ändå arbeta effektivt med influencer -marknadsföring i butik – även mad knappa resurser. Idag finns det gott om nischade experter och andra inflytelserika personer på nätet som inte har en överdrivet stor följarskara -men som är högst relevant för din butik. Här följer en lista på tre exempel man kan arbeta med influencer -marknadsföring.

Lokala social media influenser

Det kan vara profiler i närområdet som är väldigt aktiva på sociala medier som kan hjälpa till att ge vissa produktnyheter en skjuts genom att de lägger ut bilder på produkten och skriver om vart den går att köpa. Det kan röra sig om någon med väldigt många följare på Instagram som man kommer överens med om att de får en produkt mot att de lägger upp x antal bilder på den i sin kanal.

Fördelen här är att de inte behöver ha så många följare för att det ska börja bli relevant för den lokala butiken att samarbeta. Allt hänger på om den personen ha bra inflytande på målgruppen. De lär heller inte ha de följarantal som gör att de blir närmade av andra företag för influencer -marknadsföring via affiliate länkar för e-handel. Så man slipper ofta konkurrens.

Tips: Hitta några stycken olika av dessa influencers och börja testa och utvärdera.

Nischade influencers med lokal påverkan

Att samarbeta med regionala influencers brukar innebära stora följarantal (och konkurrens om samarbetena med högre ersättningskrav som följd). Det som däremot är värt att kolla är om det finns nischade influencers med lokal påverkan. Det kan t.ex. vara en nischad bloggare från en annan geografisk ort, men som dina kunder kanske följer eller läser. Någon som bloggar om jakt med följare som kanske kan tänka sig att samarbeta med en jaktbutik med många kunder rätt in i dennes målgrupp.

Se till att koppla ett sådant samarbete till butiken genom att t.ex. skriv ut och sätta upp reklamblad om samarbetet med bloggaren i butiken. Då händer det något i butiken och dina kunder ser ert samarbete med en expert vilket aldrig är fel. Förhoppningsvis upptäcker även kunder som tidigare inte läst bloggen och köper produkten (en möjlighet som bör användas i förhandlingen med influencern).

Tips: Att koppla på ens e-handeln är ett naturligt steg och kan även fungera för att få folk att upptäcka butiken. Baserat på vilken vikt du lägger på fysisk respektive e-handel kan du kanske välja att använda e-plattformen i första hand till att driva aktivitet i butiken. Du kan då t ex ge kampanjkod till influencern och alla som uppger den i butiken får en lite give-away på köpet. Eller rabatt på vara nummer två (komplementvara – alltså köp skorna och få skokräm till halva priset)

Lokala intressegrupper

Denna punkt är på gränsen till social media marketing och influencer marketing, men en lista måste ha minst 3 punkter, så den får stå här. I sociala medier – särskilt på Facebook – finns det intressegrupper med ofta lokal förankring. Dessa innehåller ofta engagerade personer som kan påverka. Om man hittar rätt grupp lokalt så kan ett samarbete absolut vara värt att utforska. Det skulle t.ex. kunna bestå utav en arrangerad temakväll i butiken för just denna gruppen eller liknande. Ett konkret exempel är gruppen ” Rovdjurs Jakt i Värmland!” som 2019 juni hade 678 medlemmar. Ett perfekt byte för en jaktbutik i Karlstad.

Vad för regler gäller?

influencer -marknadsföring är tillåtet, men kom ihåg att det är viktigt att vad som är reklam framgår. Det kan vara svårt med den kunskapen – särskilt när man har att göra med privatpersoner som inte har stor erfarenhet av detta tidigare. Så kolla konsumentverket för att se till att det går schysst till. Det tjänar alla på.

Va, inget tips om ett lojalitetssystem?

Nej, faktiskt inte. Men självfallet vill jag att ni ska kolla in vår tjänst Smart Kundklubb här på sidan där man som butik kan skaffa en egen mobil kundklubb på under 4 min. testa gratis i 14 dagar.

De kopplingar man kan göra med ovan tips till en egen mobil kundklubb kan ge otroliga resultat. Kontakta gärna oss för att få personliga tips på vad just du kan göra i ditt företag. Vi älskar att prata marknadsföring.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *