”Kunder kommer att komma ihåg sin upplevelse med ett varumärke långt efter att de har glömt en rabatt.”

iphone kundlojalitet

Rubriken är min dåliga översättning av ett ganska bra citat faktiskt.  På engelska i sin helhet lyder det: Customers will remember their experience with a brand long after they’ve forgotten a discount. Det är kundservice-specialisten Shep Hyken som nämner det i en artikel i Forbes. Seph är en amerikan som kör halleluja-föreläsningar om kundfokus för de största amerikanska företagen. Han har publicerat mängder av böcker på området och har uppnått lite guru-status.

Artikeln i sin helhet finns på länk längst ner i detta inlägg, men han fortsätter att betona vikten av digitala kanaler som verktyg för kundlojalitet. Han nämner bland annat att” företag kan frambringa riktig kundlojalitet genom att göra sina kunders liv enklare och genom att se till att varje interaktion – vare sig den är personlig eller genom en app – är värdefull för kunden”.

Att göra livet enklare och se till att varje interaktion är värdefull. Oavsett om interaktionen är digital eller personlig. Seph betonar alltså att lojalitetsprogram inte alls behöver bygga på rabatter. En värdefull interaktion är ju naturligtvis slutligen upp till kunden att bedöma, men en sak är säker. Genom att skicka ut ett massmejl om ett erbjudande till hela sitt kundregister har man skapat ett antal värdelösa interaktioner.

Det finns många sätt hur man kan göra sina kunders liv enklare med en digital kundklubb. Man kan segmentera och säkerställa att den kommunikation man skickar ut – vare sig det rör nyheter i butiken, eller rabatter- faktiskt når personer som är intresserade av den.

”När ett kundlojalitetsprogram flyttar från det fysiska kortet till en app så ökar möjligheterna till att interagera och bygga kundlojalitet exponentiellt” fortsätter Seph. Man kan alltså ta den informationen man har om kunderna i sin kundklubb och initiera en interaktion med dem baserat på preferenser. På så vis kan man stärka relationen utan att endast erbjuda rabatter.

Hur skulle detta fungera hos er? Prova på gratis

Vill ni prova på att ha en egen mobil kundklubb så kan ni alltid testa vår tjänst gratis i 14 dagar. Ni är igång på på 3 min. och slutligen, som utlovat, här kommer länk till artikeln i sin helhet: https://www.forbes.com/sites/shephyken/2017/03/25/the-best-loyalty-programs-go-beyond-rewards/#6c56d5122503

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *